dijous, 21 de novembre del 2013

EL PRIMER MUSICAL DEL "ENTRE NOSALTRES"

Deu anys de teatre: més que improvisació

La companyia de teatre ENTRE NOSALTRES aposta pel musical l’any del seu desè aniversari 
Victòria Pastor.

És evident l’afició pel teatre a Catalunya. A Barcelona comptem amb un nombre important de sales per a representacions i entitats que fan propostes culturals vinculades a l’escena. I, entre aquestes, trobem a l’Escola de la Dona, NODAMEN, una associació d’alumnes i ex-alumnes i el seu grup de teatre ENTRE NOSALTRES.

NODAMEN compta amb diversos grups d’activitats organitzades que es realitzen principalment a l’Escola de la Dona, dins l’espai Francesca Bonnemaison, al barri de Ciutat Vella de Barcelona. Dins aquesta associació hi trobem la Coral NODAMEN, un grup de teatre anomenat ENTRE NOSALTRES, que va sorgir en els seus inicis d’un curset d’improvisació en el qual participaven els seus membres, i un grup d’expressió corporal anomenat GATZARA.


Alguns dels actors d’Entre Nosaltres representant Mareig

El grup teatral ENTRE NOSALTRES, complirà el 2014, deu anys des de la seva a creació i ho fa amb la representació del seu primer musical. “Al principi ells no volien fer el musical però jo els vaig dir que volia fer alguna cosa diferent i van acabar cedint. A part, la nostra intenció en aquest espectacle és interpretar cançons. No busquem ‘La Voz’” explica la directora de la companyia. 

L’obra és Lola’s Club i té diverses actuacions musicals variades que han estat escollides per cadascun dels membres, entre les que destaquen cançons de conegudíssims musicals, coples, sarsueles...La Mònica ens va dir que podíem escollir la cançó que volguéssim interpretar i a aquells que no s’acabaven de decidir els van ajudar entre tots”, narra la Joana, membre del grup. 

La coreògrafa Conxita Sesé ajudant l’actriu Montsé Solás a preparar la seva actuació


La preparació d’aquesta última creació compta amb alguna col·laboració exterior com és la de la coreògrafa Conxita Sesé que els ajuda, durant les seves hores d’assaig, a repassar pas per pas els moviments de cada ball. També s’ha tingut l’oportunitat de practicar la veu amb una professional com és la Pilar Capellades. A més, cada membre de la companyia té una hora atorgada per practicar les veus, la interpretació i la coreografia. “Sembla com quan et donen hora al dentista” bromeja la Joana. Ella també té nocions de cant ja que fa molts anys que fa classes de veu. En alguns moments també ha fet de suport dins el grup ja que ajuda als seus companys a interpretar les seves actuacions.

Malgrat ser el primer cop que fan un musical, ENTRE NOSALTRES compta amb una trajectòria de representacions important. La Mónica Aybar, directora de la companyia, recorda: “Vam començar fent classes d’improvisació, relaxació, veu i construcció de personatges inventats i de famosos”. Algunes de les persones conegudes que van representar eren l’Agatha Christie, la Coco Chanel i la Maria Callas. “Ho recordo com una experiència molt maca” explica la directora. Destaca  la representació que van fer el Nadal de l’any passat, on cada actor era un ingredient de la carn d’olla.

Dues actrius del grup Entre Nosaltres representant dos ingredients de la carn d’olla

Més endavant, aquesta companyia es va animar a representar alguna escena d’obres conegudes; en un primer moment, en petit comitè. Aviat, però, es van atrevir amb obres senceres, entre elles Maribel y la extraña familia, Mareig, Usted tiene ojos de mujer fatal i Gente bien. “Quan vaig començar com a directora del grup, primer els havia de conèixer, saber com eren ... i em van sorprendre moltíssim. Vaig poder veure que podien amb tot, fins i tot eren ells els que em demanaven més” comenta la Mónica Aybar.

Amb noves incorporacions i amb moltes ganes de treballar van continuar amb una obra rere l’altre. “Hi havia representacions que havíem assajat molt poc. Fins i tot va haver-hi un Nadal que vam assajar la funció amb dues classes. Sabem treballar sota pressió” explica entusiasmada la Montse Solàs, membre d’ENTRE NOSALTRES.

Alguns dels membres d’Entre Nosaltres escollint el cartell del seu nou musical

El que caracteritza a aquesta companyia són les ganes de treballar que tenen tots. Cadascú té unes responsabilitats dins el grup. Per exemple, el Jesús, que és un manetes, és el que s’encarrega de tota la part d’escenografia; la Montse Solàs, que és dissenyadora gràfica, elabora els cartells d’estrena de les obres i, entre tots, escullen el que més els agrada. La Maribel i la Katy són les coordinadores i porten tot el control de les hores d’assajos i del que resta pendent. Són el clar exemple del treball en grup.

ENTRE NOSALTRES representa una gran maquinària on cada peça té la seva funció. “Nosaltres treballem tots per igual. Ens interessa a cadascú de nosaltres tenir el mateix protagonisme i som conscients que si algú no se’n surt, entre tots l’hem d’ajudar. Aquí no ens fem ombra”, remarca l’actriu Montse Solás. “Hem fet coses en quatres hores”, afirma la directora. I en qualsevol moment els familiars i amics els ajuden a preparar les seves creacions. Alguns els porten material, els marits d’algunes actrius poden representar petits papers i si és necessari, amics de la directora (escenògrafs, coreògrafs, actors professionals i no professionals...) li donen un cop de mà de tant en tant en aspectes concrets.

La filosofia d’aquest grup teatral és la professionalitat. “El primer dia jo els vaig dir: voleu treballar com a professionals? I ells em van dir: sí. I així és com els he tractat sempre. Mai hem volgut definir-nos com un grup amateur, no ens agrada aquesta paraula. A més a més, la nostra forma de treballar també els ha ajudat a agilitzar molt la memòria, per distreure’s i per riure. El principal objectiu és que es diverteixin”, relata la Mónica.

La Maribel, la Dolors, la Joana i la Georgina preparades per actuar

L’edat mitja dels membres del grup de teatre és d’entre els 60 i 80 anys. L’excepció la marca la Georgina Morales que té  27 anys i és la jove del grup. “ Vaig conèixer el curs de teatre a l’escola – referint-se a l’Escola de la Dona- perquè jo ja feia un curs de cuina i tenia una companya que participava al ENTRE NOSALTRES i em vaig apuntar. Em va agradar tant que vaig deixar el curset de cuina” explica rient la Georgina Morales.

Maribel y la extraña familia va ser la primera obra de teatre representada davant del seu públic, que, com expliquen els membres del grup, és molt fidel. A partir d’aquell moment res els va frenar. “La gent m’atura pel carrer per felicitar-nos. Em diuen el que els ha agradat més i el que menys” narra la Maribel, membre del grup de teatre i de l’associació NODAMEN

Aplaudiments al final de la representació de Mareig

Molts dels alumnes, entusiasmats, coincideixen en què la representació que més els va agradar realitzar va ser Mareig de Jordi Sánchez. “Aquesta obra ha estat en la que més m’ha agradat participar. Un dia em vaig trobar amb el Joel Joan, l’actor i director, i va ser molt bo perquè em vaig acostar a ell i li vaig explicar el que havíem fet i qui érem i ell em va dir: però haureu fet un tros només, no? I, quan li vaig dir que havíem representat tota l’obra, es va posar les mans al cap, no s’ho podia creure i em va felicitar” relata entusiasmada la Joana, membre d’ENTRE NOSALTRES. El grup, fins i tot, ha gravat un curt sobre el Nadal parodiant a una Maria Magdalena, que no sap ni quants amants ha tingut durant la seva vida, i a un angelet que trafica amb cocaïna. És evident que la innovació i la transgressió s’han convertit en un dels punts forts de la companyia.

La relació entre tots els membres no només és professional, fins i tot organitzen quedades i van junts a veure obres de teatre per a aprendre més i per a passar una bona estona. “ Parlem de què els ha semblat l’obra, com ho ha fet aquell actor,...” explica la Mónica, directora del grup. Fa uns anys van viatjar junts a Madrid per veure-la a ella que actuava a la representació de La Plaça del Diamant

Tots els membres del grup de teatre d’ENTRE NOSALTRES i la coreògrafa Conxita Sesé

La tasca d’ENTRE NOSALTRES sobrepassa les relacions interpersonals i permet els seus membres millorar de manera individual en el coneixement cultural i desenvolupament de destreses. Els seus actors s’enfronten de forma semblant a textos en català, castellà o anglès, malgrat la desconeixença de la llegua que en tenen, o canten a capella com les grans sopranos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada