divendres, 4 de maig del 2012

L'HOLOCAUST NO OBLIDAT

Un dels temes del qual s’han fet més tesis, llibres, informes, documentals, reportatges, ... és l’Holocaust. Són productes que s’han creat per separat cenyint-se al gènere al qual apel·len. Maus una obra mestra, és un llibre que va trencar amb relats que es limitaven  a narrar allò que havia succeït. És una obra que encabia diversos gèneres en un però, que a simple vista, només semblava un còmic underground.
Art Spiegelman et porta més enllà, et fa viure la història de l’extermini dels jueus en primera persona. Com ho fa? Gràcies a un molt bon perfeccionament dels personatges. Aquests estan representats a través d’animals. Això pot arribar a causar un efecte negatiu en el lector que pensa que d’aquesta manera s’allunyarà més fàcilment de la realitat. Doncs és totalment incert. L’autor dibuixa als jueus com a rates (Maus significa ratolí en alemany), als polonesos com a porcs (la traïció que van sentir per part d’aquests els jueus), els alemanys com a gats, els francesos com a granotes, com a gossos els nord-americans i com a cérvols als suecs.

El protagonista de l’obra ens fa reflexionar sobre com pot modificar-se el caràcter d’una persona jueva, en aquest cas el Vladek, el pare de l’autor de Maus, que ha viscut a un camp de concentració i sota la persecució constant dels nazis. Un home que és criticat repetidament pel seu fill perquè es comporta d’una manera molt garrepa i volent sempre dominar la situació. La paraula amb la qual es defineix ell mateix, el Vladek, a l’obra és estalviador. Tot i que l’autor ens vulgui mostrar la part més cruel del comportament del seu pare també apel·la al lector, amb diversos elements, per a que aquest pugui acabar deduint que el resultat del seu mal humor són les conseqüències de la seva vida anterior.
És brillant el fil conductor que utilitza el narrador a través de les vinyetes amb tres escenaris temporals diferents: el propi autor que està amb el seu pare i que li està explicant la història, els dibuixos que mostren com va viure l’Holocaust el pare, i la part on ell explica com ha realitzat l’obra. Tot, a més a més, acompanyat de mapes i fotografies que ajuden al lector a comprendre molt més la història.
A l’obra també podem veure l’evolució del nazisme a través dels jueus. El llibre és un retrat, no només de la cultura jueva, sinó també de totes les altres “cultures” que envoltaven aquesta. L’autor remarca també la importància de conèixer gent influent durant el nazisme, cosa que en el cas de Vladek, li és favorable  per a poder sobreviure un llarg període més sense perdre del tot la dignitat humana.
 Ens ajuda també a saber molt més del creador del còmic, a més del seu propi retrat, la historieta que ell va publicar abans de sortir a la llum Maus. De la mateixa manera que ho fa amb això, Spiegelman no para d’adelantar-nos contínuament, durant tota la història, esdeveniments que succeïran més endavant. A més també ens vol mostrar com de difícil és crear un llibre d’aquest tipus i ho fa ensenyant tot el procés que ha necessitat ell seguir: des de la recerca de testimonis, a la de documentació i a l’ordenació de tot el contingut.
Per tant, el lector no només sent que llegeix un còmic sinó, que a través dels dibuixos i la gran quantitat de documentació que l’autor esmenta, pot arribar a creure que està mirant un documental televisiu. D’això és fruit el no poder deixar de llegir-la un cop començada. Spiegelman aconsegueix amb Maus que el lector acabi sentint-se una mica autor de l’obra desenribetant tot el procés de creació d’aquesta i sentint cada moment com a una mica seu.

Timeline sobre Maus, en concret sobre la vida Vladek Spiegelman

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada